Uprkos najavama pravilnici o auto-školama kojima se omogućava savremen sistem obuke vozača i polaganja vozačkih ispita još nisu usvojeni, iako je rok istekao 10. decembra prošle godine kada je novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju počeo da se primenjuje. Problem ne predstavlja toliko činjenica da su zakonski rokovi probijeni, već da se u Srbiji nastavlja sa fabrikovanjem nebezbednih vozača. Sada imamo apsurdnu situaciju da se u testovima za polaganje saobraćajnih propisa mogu naći pitanja poput 'kolika je ograničena brzina u naselju'. Po starom zakonu odgovor je 60 kilometara na sat, a poznato je da je po novom smanjena na 50. Takođe, po starom zakonu upotreba svetala danju nije obavezna, što je promenjeno, a i takva pitanja se mogu naći. Suština je da nećemo imati dobro obučene vozače sve dok odredbe pravilnika ne počnu da se primenjuju.
Uprkos najavama pravilnici o auto-školama kojima se omogućava savremen sistem obuke vozača i polaganja vozačkih ispita još nisu usvojeni, iako je rok istekao 10. decembra prošle godine kada je novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju počeo da se primenjuje.
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, kaže za "Blic“ da problem ne predstavlja toliko činjenica da su zakonski rokovi probijeni, već da se u Srbiji nastavlja sa fabrikovanjem nebezbednih vozača.
"Mi sada imamo apsurdnu situaciju da se u testovima za polaganje saobraćajnih propisa mogu naći pitanja poput 'kolika je ograničena brzina u naselju'. Po starom zakonu odgovor je 60 kilometara na sat, a poznato je da je po novom smanjena na 50.
Takođe, po starom zakonu upotreba svetala danju nije obavezna, što je promenjeno, a i takva pitanja se mogu naći. Suština je da nećemo imati dobro obučene vozače sve dok odredbe pravilnika ne počnu da se primenjuju", smatra Okanović.
Kako "Blic“ saznaje, pravilnici jesu napisani, ali se ne primenjuju jer stručne službe MUP još nisu odlučile koja će se vrsta kompjuterskog softvera i servera koristiti za evidentiranje vozača.
"Pravilnici su završeni i usaglašeni su sa predstavnicima auto-škola. Kada stručne službe ministarstva budu donele odluku o tome koji će se tip servera i programa koristiti za evidencije, pravilnici će stupiti na snagu i odmah će se početi sa novim sistemom obuke, dok je auto-školama dat prelazni period od godinu dana da se prilagode novim uslovima.
Tačno je da je zakonski rok probijen, a u ovom trenutku ne mogu da prognoziram kada će podzakonski akti stupiti na snagu", kaže Branislav Pejović, načelnik Odeljenja za saobraćajno-tehničke poslove u Upravi saobraćajne policije.
Šta donosi novi pravilnik
Pravilnici o uslovima rada auto-škola i polaganju vozačkih ispita donose brojne promene u načinu obuke. Broj praktičnih časova vožnje sa 30 povećan je na 40, a uvodi se i obavezna teorijska nastava u trajanju od takođe 40 časova. Polaznici će morati prvo da polože test iz poznavanja teorije, kao i test iz poznavanja pružanja prve pomoći.
"Od primene novih pravilnika vozači imaju rok od tri meseca da završe obuku pod uslovima starog zakona. Međutim, moraće i da izvoze dodatna tri časa obuke i saslušaju tri časa teorijske nastave po novom zakonu", objašnjava Pejović.
Pravilnicima na čije se usvajanje čeka skoro godinu dana, tačno definišu i uslove koje će auto-škole morati da ispune. Odustalo se i od prvobitne ideje da vozila na kojima će se kandidati obučavati ne smeju da budu starija od šest godina, već će morati da budu tehnički ispravna.
"Ostavljena je mogućnost da se više auto-škola udruže, ali ostalo je nejasno koliko će koštati obuka. Mi smo predložili da cena jednog časa bude 1.000 dinara ali, nažalost, Ministarstvo trgovine nije dalo saglasnost. Ni MUP nije doneo cenu polaganja vozačkog ispita.
Trebalo bi što pre doći do novih pregovora, jer ukoliko se ne utvrdi minimalna cena obuke, stvoriće se nelojalna konkurencija", smatra Milenko Jezdimirović, predsednik Grupacije auto-škola Beograda.
Najbitnije izmene za vozački
Stari zakon:
Novi zakon: